ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
CONTEXT
GENERAL
|
||
Experiència
en ensenyament no formal
|
5
|
---
|
Experiència/Nivell
d'expertesa en l'ús de les TIC
|
Les fa servir a casa sovint. |
---
|
Tipus
de context
|
A la vivenda particular de l'alumne. |
---
|
Localització
del lloc
|
Tarragona ciutat. |
---
|
Connexió
|
Internet alta velocitat. |
---
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
A la pròpia llar de l'alumna. |
---
|
Situació
socio-econòmica de l'alumne
|
No s'especifica. |
---
|
CONTEXT
DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Nivell
de l'alumne
|
Educació permanent (65 anys). |
---
|
Àrea
/unitat
|
Internet i nivell ofimàtic bàsic. |
---
|
FITES
EN LA HISTÒRIA
|
||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Utilització
d'Internet i pack Office.
|
---
|
Nivell
d'aprenentatge esperat
|
Utilització
d'Internet i pack Office, per buscar a Internet receptes que
desprès haurà d'organitzar a l'escriptori de l'ordinador en
diferents carpetes i subcarpetes.
|
---
|
Tipus
d'activitat
|
De
caire més pràctic que teòric, on a partir de certa informació
teòrica, haurà d'anar creant el seu propi recetari.
|
---
|
ACTIVITATS
DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Un ordinador amb connexió a Internet i amb el pack Office 2010. |
Tutorials
creació
carpetes youtube:
Receptes
youtube:
(http://www.youtube.com/watch?v=RxmJbCuuaSA)
(http://www.youtube.com/watch?v=2HeVfzdCgsU)
(http://www.youtube.com/watch?v=-OXq56lhRps)
Receptes
google:
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/karlos-arguinano/201212/verduras-invierno-jamon-pipas-calabaza-17851.html)
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/karlos-arguinano/201212/cordero-asado-gajos-peras-patatas-17811.html)
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/eva-arguinano/201212/trufas-chocolate-17753.html).
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Perquè l'objectiu principal del projecte, és que l'aluma aprengui a utilitzar les tecnologies per seleccionar les pàgines de receptes que prefereixi i aprengui a organitzar tota la informació obtenguda en diferents carpetes i subcarpetes a l'escriptori. |
---
|
Naturalesa
de les activitats(tasques cognitives a realitzar)
|
Utilitzar les eines informàtiques de manera que li ajudin a organitzar tota la informació culinària que l'alumna obté d'Internet. |
---
|
Dificultats
trobades
|
La poca capacitat per retenir la informació a nivell memorístic que té l'aluman dnat les seves característiques. |
---
|
Ajuda/col·laboració
emprada
|
No és necessari cap altre ajuda externa al projecte. |
---
|
Rol
del professor
|
Guia, facilitador i orientador, que proporciona activitats estructurades i orientacions explícites. |
---
|
Rol
de l'estudiant
|
Participativa,activa i implicada al propi procés d'aprenentatge. |
---
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
L'alumna realitza les activitats requerides, tot i que a l'inici de cada sessió és important fer un recordatori del que s'ha treballat a l'anterior sessió. |
---
|
Avaluació
de l'aprenentatge
|
A partir de les diferents sessions que es van tenint durant les tres setmanes que dura la implementació del projecte. D'altra banda, com a avaluació final, s'avalua si s'han aconseguit els objectius plantejats. |
---
|
Lliçó
apresa pel professor
|
Que és molt
important en primer lloc buscar problemes que tinguin
significativitat pels alumnes, atenent als seus coneixements
previs i a les seves característiques cognitives (com aprèn)
personals.
En segon lloc, que l'utilització de les TIC, pot ser una eina força motivadora per impulsar l'aprenentatge. |
---
|
-->
HISTÒRIA
COMPLERTA
Entrevistador:
Primer de tot, volia donar-te les gràcies per tenir amb mi aquesta
entrevista. M'agradaria que compartissis amb mí i amb els lectors,
alguna experiència que hagis tingut sobre l’ús
de la tecnologia com a eina educativa
en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professor:
Bé. Faré referència
al projecte que he portat a terme amb les noves tecnologies com a
mediadores i potenciadores del procés educatiu, dins l'àmbit de
l'educació no formal i permanent. El projecte es va portar a terme
amb una senyora de 65 anys, que li encanta cuinar. Constantment busca
receptes per Internet que desprès cuina a casa per a
la seva família. Li encanta innovar,
culinàriament parlant i, cuinar
plats nous, d'altres cultures...El problema venia donat, perquè
aquestes receptes que extreia d'Internet, desprès no era capaç de
recuperar-les o no se'n recordava a quina pàgina les havia
trobat....A partir d'Internet i el seu
ordinador personal, vaig desenvolupar un projecte que buscava
bàsicament, apropar a l'alumna a les eines bàsiques del Word 2010 i
Internet (creació de carpetes i
subcarpetes; organització de les diferents receptes als seus words
corresponents i a la carpeta més adient; cerca de pàgines de
receptes a Internet...), perquè pugués organitzar tota aquesta
informació en les diferents carpetes de l'escriptori del seu
ordinador.
Entrevistador:
Vosté va dir el tema?
Professor:
Bueno...Jo coneixia des de feia temps el problema d'aquesta
alumna i quan va sorgir la possibilitat de desenvolupar un projecte
li vaig proposar aquesta possibilitat, a la que ella va accedir
immediatament, per la significativitat que tenia vers l'alumne.
Entrevistador:
Li va agradar la idea?
Professor:
Li
va encantar!!Per a l'alumna, aquest era un
problema que tenia des de feia temps i del que no sabia com
ensortir-se'n. El fet de pensar que a partir d'aquest projecte
tindria la possibilitat d'organitzar tota la informació que
recopilava d'Internet i que podria posteriorment, accedir a ella
sempre que volgués i sense cap dificultat, suposava un gran alicient
per desenvolupar el projecte. Li donava a aquest, tota la
significativitat necessària. Quan vam
començar amb el projecte, vaig veure que l'alumna va sofrir moments
de dubte on creia que no ho aconseguiria, ja que li costava força
retenir la informació que treballàvem.
Això ho vam solventar amb una llibreta de
notes, on s'apuntava tot el que anàvem traballant. Però
a mida que anàvem avançant i va veure tot el que era capaç de fer,
com tot prenia forma...es va entusiasmar moltíssim!!
Entrevistador:
I, és clar, les tecnologies eren fonamental per
aquest projecte...
Professor:
És clar. Ella ja tenia experiència amb els ordinadors. Feia temps
que va assistir a un curs d'informàtica bàsica. D'altra banda, el
fet de tenir ordinador personal i Internet d'alta velocitat al seu
domicili, li havia aportat una base, que la va ajudar a desenvolupar
el projecte. Necessitàvem l'ordinador, el pack Office 2010 (alguns
dels seus elements) i connexió a Internet, per desenvolupar el
projecte. Era la base. Sense elles aquest projecte no hagués tingut
sentit. Va aprendre vocabulari, noves paraules,
però també millorar els coneixements de offimàtica
i Internet. En
general, com a mestra
va ser fantàstic poder dedicar les
sessions exclusivament a ella.
Entrevistador:
Està molt bé. I a l’hora de fer aquesta
activitat potser té algun consell per a algun altre mestre que
podria voler fer una cosa semblant?
Professor:
Bé, crec que és molt
important tenir en compte els coneixements previs de l'alumna. Això
és bàsic, perquè ens dona moltes pistes de cap a on guiar el
procés, com fer-ho...és important partir d'aquests coneixements.
Com també és fonamental, partir d'un
problema que tingui significativitat per a l'alumne, perquè és la
millor manera per a que
s'impliqui al procès, li trobi la funcionalitat...si no fos el cas,
nosaltres com a docents hem d'ajudar-los perquè facin connexions amb
la realitat, amb algun problema....és a dir, li trobin aquest sentit
i significativitat que els ajudarà a avançar en el procès, a
sentir-se motivats, a implicar-se conceptualment.
En
últim terme, també m'agradaria mencionar la importància
de tenir en compte els alumnes que tenim davant durant l'acte
educatiu. Les seves característiques, ja siguin cogntives,
emocionals...ens poden aportar moltes pistes per a desenvolupar el
procés. Per exemple: la meva alumna és una dona de 65 anys que té
poca capacitat de retentiva. Entenia la informació
quan la explicàvem, però li costava molt
recuperar-la a les següents sessions. Vam haver de crear
una llibreta que
contenia apunts sobre tots els continguts treballats, a més de fer
un recordatori a l'inici de la sessió posterior.
Entrevistador:
Com va avaluar a l'estudiant?
Professor:
A partir dels objectius que es van fixar
inicialment. Al final de cada sessió, l'alumna es va autoavaluar a
partir de les preguntes orals que jo li anava fent, per valorar quin
nivell de coneixement havia assolit. A
l'última sessió es fa una valoració
més global de tot el projecte i els objectius que va
assolir. La
valoració
es força positiva.
Entrevistador:
Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de
manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això?
Quants anys fa que ensenyes?
Professor:
5, tot i que sempre ha esta a l'àmbit de
l'educació no formal: classes de repàs particulars i reforç
escolar al centre d'acollida on treballo.
Entrevistador:
I el teu nivell de domini de les tecnologies.
Diries que és molt alt...?
Professor:
Nivell intermedi, probablement.
Entrevistador:
Segurament la fas servir sovint a casa i a classe?
Professor:Si.
Entrevistador:
I com va ser que vas
començar a fer servir la tecnologia a la classe?
Professor:
Probablement
com la majoria. Estava
interessada
en conèixer l’impacte que podria tenir sobre els nens i
en aquest cas sobre l'adulta,
per la qual cosa vaig autoformar-me
amb ajuda d'amics informàtics, de tutorials youtube, d'una
assignatura que vaig cursar a la carrera de Psicopedagogia...
Entrevistador:
Si.
Professor:
Vaig començar fa uns
pocs anys, tot i que ja coneixia força
coses. Va estar molt bé per implementar i integrar tecnologia a les
classes de reforç escolar que fem al centre de menors.
Però cada any és una fita personal meva buscar noves idees i
maneres d’integrar la tecnologia a l’aula.
Entrevistador:
Molt bé. Tornant al cas
que ens ocupa. Estem a la
zona centre d’una
ciutat?
Professor:
sí.
Entrevistador:
Dispossàveu de connexió a Internet amb una
connexió d’alta velocitat?
Professor:
Sí, l'alumna disposa
d'un ordinador Acer personal amb una
connexió d’alta velocitat.
Entrevistador:
Va
tenir dificultats?
Professor:
Bàsicament les que
he mencionat abans relacionades amb la capacitat retentiva de
l'alumna. Per la resta, crec que les ganes d'aprendre eren tant
fortes, que qualsevol dificultat que hagués pogut sortir l'hauriem
superat.
Entrevistador:
Quant va durar el projecte total?
Professor:
Tres setmanes. Dos sessions setmanals de 45 minuts
cadascuna.
Entrevistador:
Quina
lliçó va
aprendre?
Professor:
Que és important
tenir organitzat, estructurat i pensat el projecte que es vol porta a
terme. Quant més planificat millor, tot i que això no descarta la
possibilitat d'anar fent redefinicions d'objectius, continguts,
modificacions de les sessions...sempre
que sigui necessari. És important
anar a poc a poc en els passos que es vagin donant i per suposat
confiar en els capacitats i ganes dels estudiants.
Entrevistador:
Moltes
gràcies!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario