sábado, 12 de enero de 2013

CAS KITE 1: ORGANITZO LES MEVES RECEPTES



ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
CONTEXT GENERAL
Experiència en ensenyament no formal
5
---
Experiència/Nivell d'expertesa en l'ús de les TIC
Les fa servir a casa sovint.
---
Tipus de context
A la vivenda particular de l'alumne.
---
Localització del lloc
Tarragona ciutat.
---
Connexió
Internet alta velocitat.
---
Localització dels recursos tecnològics
A la pròpia llar de l'alumna.
---
Situació socio-econòmica de l'alumne
No s'especifica.
---
CONTEXT DE LA HISTÒRIA O CAS
Nivell de l'alumne
Educació permanent (65 anys).
---
Àrea /unitat
Internet i nivell ofimàtic bàsic.
---
FITES EN LA HISTÒRIA
Activitats planificades a la sessió o unitat
Utilització d'Internet i pack Office.
---
Nivell d'aprenentatge esperat
Utilització d'Internet i pack Office, per buscar a Internet receptes que desprès haurà d'organitzar a l'escriptori de l'ordinador en diferents carpetes i subcarpetes.



---
Tipus d'activitat
De caire més pràctic que teòric, on a partir de certa informació teòrica, haurà d'anar creant el seu propi recetari.

---
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O CAS
Tecnologies utilitzades
Un ordinador amb connexió a Internet i amb el pack Office 2010.
Tutorials creació carpetes youtube:
Receptes youtube:
Receptes google:

Raó per la qual la fa servir
Perquè l'objectiu principal del projecte, és que l'aluma aprengui a utilitzar les tecnologies per seleccionar les pàgines de receptes que prefereixi i aprengui a organitzar tota la informació obtenguda en diferents carpetes i subcarpetes a l'escriptori.



---
Naturalesa de les activitats(tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar les eines informàtiques de manera que li ajudin a organitzar tota la informació culinària que l'alumna obté d'Internet.

---
Dificultats trobades
La poca capacitat per retenir la informació a nivell memorístic que té l'aluman dnat les seves característiques.

---

Ajuda/col·laboració emprada
No és necessari cap altre ajuda externa al projecte.

---
Rol del professor
Guia, facilitador i orientador, que proporciona activitats estructurades i orientacions explícites.

---
Rol de l'estudiant
Participativa,activa i implicada al propi procés d'aprenentatge.
---
RESULTATS
Observacions
L'alumna realitza les activitats requerides, tot i que a l'inici de cada sessió és important fer un recordatori del que s'ha treballat a l'anterior sessió.

---
Avaluació de l'aprenentatge
A partir de les diferents sessions que es van tenint durant les tres setmanes que dura la implementació del projecte. D'altra banda, com a avaluació final, s'avalua si s'han aconseguit els objectius plantejats.

---
Lliçó apresa pel professor
Que és molt important en primer lloc buscar problemes que tinguin significativitat pels alumnes, atenent als seus coneixements previs i a les seves característiques cognitives (com aprèn) personals.
En segon lloc, que l'utilització de les TIC, pot ser una eina força motivadora per impulsar l'aprenentatge.











--- 

-->
HISTÒRIA COMPLERTA

Entrevistador: Primer de tot, volia donar-te les gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista. M'agradaria que compartissis amb mí i amb els lectors, alguna experiència que hagis tingut sobre l’ús de la tecnologia com a eina educativa en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professor: Bé. Faré referència al projecte que he portat a terme amb les noves tecnologies com a mediadores i potenciadores del procés educatiu, dins l'àmbit de l'educació no formal i permanent. El projecte es va portar a terme amb una senyora de 65 anys, que li encanta cuinar. Constantment busca receptes per Internet que desprès cuina a casa per a la seva família. Li encanta innovar, culinàriament parlant i, cuinar plats nous, d'altres cultures...El problema venia donat, perquè aquestes receptes que extreia d'Internet, desprès no era capaç de recuperar-les o no se'n recordava a quina pàgina les havia trobat....A partir d'Internet i el seu ordinador personal, vaig desenvolupar un projecte que buscava bàsicament, apropar a l'alumna a les eines bàsiques del Word 2010 i Internet (creació de carpetes i subcarpetes; organització de les diferents receptes als seus words corresponents i a la carpeta més adient; cerca de pàgines de receptes a Internet...), perquè pugués organitzar tota aquesta informació en les diferents carpetes de l'escriptori del seu ordinador.

Entrevistador: Vosté va dir el tema?
Professor: Bueno...Jo coneixia des de feia temps el problema d'aquesta alumna i quan va sorgir la possibilitat de desenvolupar un projecte li vaig proposar aquesta possibilitat, a la que ella va accedir immediatament, per la significativitat que tenia vers l'alumne.
Entrevistador: Li va agradar la idea?
Professor: Li va encantar!!Per a l'alumna, aquest era un problema que tenia des de feia temps i del que no sabia com ensortir-se'n. El fet de pensar que a partir d'aquest projecte tindria la possibilitat d'organitzar tota la informació que recopilava d'Internet i que podria posteriorment, accedir a ella sempre que volgués i sense cap dificultat, suposava un gran alicient per desenvolupar el projecte. Li donava a aquest, tota la significativitat necessària. Quan vam començar amb el projecte, vaig veure que l'alumna va sofrir moments de dubte on creia que no ho aconseguiria, ja que li costava força retenir la informació que treballàvem. Això ho vam solventar amb una llibreta de notes, on s'apuntava tot el que anàvem traballant. Però a mida que anàvem avançant i va veure tot el que era capaç de fer, com tot prenia forma...es va entusiasmar moltíssim!!

Entrevistador: I, és clar, les tecnologies eren fonamental per aquest projecte...
Professor: És clar. Ella ja tenia experiència amb els ordinadors. Feia temps que va assistir a un curs d'informàtica bàsica. D'altra banda, el fet de tenir ordinador personal i Internet d'alta velocitat al seu domicili, li havia aportat una base, que la va ajudar a desenvolupar el projecte. Necessitàvem l'ordinador, el pack Office 2010 (alguns dels seus elements) i connexió a Internet, per desenvolupar el projecte. Era la base. Sense elles aquest projecte no hagués tingut sentit. Va aprendre vocabulari, noves paraules, però també millorar els coneixements de offimàtica i Internet. En general, com a mestra va ser fantàstic poder dedicar les sessions exclusivament a ella.
Entrevistador: Està molt bé. I a l’hora de fer aquesta activitat potser té algun consell per a algun altre mestre que podria voler fer una cosa semblant?
Professor: Bé, crec que és molt important tenir en compte els coneixements previs de l'alumna. Això és bàsic, perquè ens dona moltes pistes de cap a on guiar el procés, com fer-ho...és important partir d'aquests coneixements. Com també és fonamental, partir d'un problema que tingui significativitat per a l'alumne, perquè és la millor manera per a que s'impliqui al procès, li trobi la funcionalitat...si no fos el cas, nosaltres com a docents hem d'ajudar-los perquè facin connexions amb la realitat, amb algun problema....és a dir, li trobin aquest sentit i significativitat que els ajudarà a avançar en el procès, a sentir-se motivats, a implicar-se conceptualment.
En últim terme, també m'agradaria mencionar la importància de tenir en compte els alumnes que tenim davant durant l'acte educatiu. Les seves característiques, ja siguin cogntives, emocionals...ens poden aportar moltes pistes per a desenvolupar el procés. Per exemple: la meva alumna és una dona de 65 anys que té poca capacitat de retentiva. Entenia la informacquan la explicàvem, però li costava molt recuperar-la a les següents sessions. Vam haver de crear una llibreta que contenia apunts sobre tots els continguts treballats, a més de fer un recordatori a l'inici de la sessió posterior.

Entrevistador: Com va avaluar a l'estudiant?
Professor: A partir dels objectius que es van fixar inicialment. Al final de cada sessió, l'alumna es va autoavaluar a partir de les preguntes orals que jo li anava fent, per valorar quin nivell de coneixement havia assolit. A l'última sessió es fa una valoració més global de tot el projecte i els objectius que va assolir. La valoració es força positiva.
Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Quants anys fa que ensenyes?
Professor: 5, tot i que sempre ha esta a l'àmbit de l'educació no formal: classes de repàs particulars i reforç escolar al centre d'acollida on treballo.
Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que és molt alt...?
Professor: Nivell intermedi, probablement.
Entrevistador: Segurament la fas servir sovint a casa i a classe?
Professor:Si. Entrevistador: I com va ser que vas començar a fer servir la tecnologia a la classe?
Professor: Probablement com la majoria. Estava interessada en conèixer l’impacte que podria tenir sobre els nens i en aquest cas sobre l'adulta, per la qual cosa vaig autoformar-me amb ajuda d'amics informàtics, de tutorials youtube, d'una assignatura que vaig cursar a la carrera de Psicopedagogia...
Entrevistador: Si.
Professor: Vaig començar fa uns pocs anys, tot i que ja coneixia força coses. Va estar molt bé per implementar i integrar tecnologia a les classes de reforç escolar que fem al centre de menors. Però cada any és una fita personal meva buscar noves idees i maneres d’integrar la tecnologia a l’aula.
Entrevistador: Molt bé. Tornant al cas que ens ocupa. Estem a la zona centre d’una ciutat?
Professor: sí.
Entrevistador: Dispossàveu de connexió a Internet amb una connexió d’alta velocitat?
Professor: Sí, l'alumna disposa d'un ordinador Acer personal amb una connexió d’alta velocitat.
Entrevistador: Va tenir dificultats?
Professor: Bàsicament les que he mencionat abans relacionades amb la capacitat retentiva de l'alumna. Per la resta, crec que les ganes d'aprendre eren tant fortes, que qualsevol dificultat que hagués pogut sortir l'hauriem superat.
Entrevistador: Quant va durar el projecte total?
Professor: Tres setmanes. Dos sessions setmanals de 45 minuts cadascuna.
Entrevistador: Quina lliçó va aprendre?
Professor: Que és important tenir organitzat, estructurat i pensat el projecte que es vol porta a terme. Quant més planificat millor, tot i que això no descarta la possibilitat d'anar fent redefinicions d'objectius, continguts, modificacions de les sessions...sempre que sigui necessari. És important anar a poc a poc en els passos que es vagin donant i per suposat confiar en els capacitats i ganes dels estudiants.
Entrevistador: Moltes gràcies!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario