1.INTRODUCCIO
La
següent memòria, està organitzada de manera que en primer lloc, hi
ha el desenvolupament del projecte que conté la “fitxa de
disseny”; seguit de l'exposició de les diferents sessions d'E-A
que ha format el procés i els continguts que s'han anat treballant a
les sessions; el mapa conceptual, que recull i sintetitza teoria i
pràctica de la forma més visual i clarificadora i les conclusions
on exposo com ha evolucionat el meu aprenentatge al llarg de
l'assignatura i els canvis que he viscut a nivell conceptual. En
últim terme, a mode d'annex, es presenta la unitat didàctica que
recull tots els elements que formen part de la intervenció.
El
projecte,pretén proporcionar les estratègies i competències
necessàries a una dona de 65 anys, la Maria Jesús, a la que li
agrada molt cuinar i que habitualment busca receptes a Internet, que
desprès perd o no recorda on les ha trobat i no aconsegueix, la
majoria de vegades, tornar a recuperar-les. L'objectiu és que
adquireixi les competències necessàries per organitzar tota aquesta
informació en carpetes Window, que seran organitzades a l'ordinador
en funció de les necessitats de l'alumna. S'utilitzarà l'ordinador
i Internet, com a recursos didàctics, tenint en compte les
característiques, interessos i motivacions de l'alumna, objectius i
continguts del curs.
En
l'anàlisi, disseny i aplicació d'aquest projecte, s'ha partit dels
coneixements previs de l'alumna . A partir d'aquests coneixements i
les seves pròpies necessitats, manifestades per ella mateixa, s'ha
procedit a desenvolupar el curs. En aquest cas, ja disposem d'una
gran motivació i interès per part d'ella, per tant, s'ha hagut de
desenvolupar una metodologia didàctica clarificadora, adaptada i
atractiva per a ella que la fes gaudir a la vegada que aprendre els
continguts del curs i anar poc a poc despertant un major interès
per continuar aprenent i evolucionant en les línies marcades. La
contextualització del projecte, li aportarà la significativitat que
es necessita a tot el procés.
La
teoria que fonamenta la intervenció psicopedagògica, es guia per un
model educacional constructiu , on l'educadora busca compartir
informacions, decisions i responsabilitats i, implicar en el procés,
el màxim de les possibilitats a l'alumna. Es busca que l'alumna
sigui la pròpia protagonista del seu procés d'aprenentatge,
contextualitzant en tot moment el procés en relació a les seves
motivacions i interessos, per provocar que aquest aprenentatge sigui
el més significatiu possible. L'educadora, desenvolupa un paper de
facilitadora i guia, que a partir de la reflexió en la pràctica i
el pensament crític, busca la col·laboració de l'alumna en el
procés, per construir així de forma conjunta nous models mentals
que la portin al canvi conceptual. S'avalua l'aprenentatge, a partir
de l'autoavaluació de l'alumna a l'inici,durant i al final del
procés, a partir de la reflexió conjunta.
2.DESENVOLUPAMENT
Aquesta
fitxa de disseny que hi ha a continuació ha estat mínimament
modificada, atenent a les peculiaritats del curs i a les diferents
necessitats de l'alumna. S'ha ampliat l'apartat de “continguts”
amb respecte a la fitxa presentada anteriorment, tot i que no deixa
de ser una síntesi del curs i per tant, una fitxa força bàsica. A
la unitat didàctica de l'annex, es troba més desenvolupada. També
s'ha cregut convenient modificar les sessions d'activitats, passant
de tres sessions setmanals a dos. Aquest fet es degut a les
característiques de l'usuaria, ja que potser una freqüència
setmanal tan alta, podia provocar cansament i desmotivació
d'aquesta. M'agradaria destacar que s'ha partit d'un problema que
per a ella, ja disposava de significativitat: feia temps que volia
organitzar totes les receptes que trobava a la xarxa, però no sabia
com fer-ho, ja que o les copiava a mà o les acabava perdent. La
intencionalitat d'aquest aprenentatge i la consciència de que la
seva comprensió era inadequada, feia que percebés la necessitat de
canviar la seva manera de fer. El compromís conceptual que va
adquirir, la va portar a actuar amb la informació transformant-la en
coneixement, relacionant allò que ja sabia amb la nova informació,
fent que reestructurés el que ja sabia, a partir de l'anàlisi,
relacions i sintesi de la nova informació. Aquest procés, mediat
per l'ordinador, va ajudar a l'alumna a construir els seus propis
models sobre els contnguts del curs. Quan vam revisar aquests models
i els vam relacionar amb les seves experiències, es va adonar del
canvi conceptual que va efectuar, aconseguint un canvi conceptual
significatiu.
|
FITXA
DISSENY ACTIVITAT
|
TÍTOL
|
“Organitzo
les meves receptes”
|
DESCRIPCIÓ
DELS AGENTS
|
Aprenent:
Maria Jesús Amor Martín, dona jubilada de 65 anys.
Mediadora:
Mònica Casasola Amor, estudiant de Psicopedagogia.
Tecnologia
mediadora: Ordinador amb sistema operatiu Windows 2010; cercador
Google.es; web youtube.es
|
DESCRIPCIÓ
EN UNA SOLA FRASE DEL PROBLEMA
|
“L'analfabetisme
tecnològic en persones de mitjana edat, fa que no puguin gaudir
dels avantatges que les TIC els hi poden oferir en la seva vida
quotidiana”.
Segons
Jonassen:
1-És
un problema ben estructurat ja que té un estat inicial ben
definit (analfabetisme tecnològic); un objectiu conegut
(utilització i coneixement de les TIC a través de les receptes
de cuina); grup restrictiu d'operadors lògics (les TIC's). amés
és un procés on hi ha una solució prescrita, té una disposició
previsible i prescriptible i poseeix respostes coreectes i
convergents.
2-
És un problema complexe on temes, funcions i variables del
problema estan relacionats en la interacció d'aquests i la
predictabilitat del seu comportament.
3-
L'especificitat de camp, és a dir, les habilitats per a resoldre
problemes són específiques del context i del domini.
En
el nostre cas, es tracta d'un “problema que usa regles” basat
en un context real, contextualitzat en el món real i amb un
procés procedimental regit per normes, regles i respostes
restringides.
|
PLANTEJAMENT
DEL PROBLEMA ALS APRENENTS
|
Partint
de l'interès de l'aprenent per les receptes de cuina i per les
TIC, se l'hi planteja la creació d'un propi recetari individual,
mediat per les TIC i personalitzat, segons característiques i
gustos. Uns dels hobbies de l'aprenent és cuinar plats novedosos,
d'altres cultures...Per aquest motiu tendeix a buscar frequentment
per Internet receptes de cuina, que desprès no recorda en quina
pàgina es trobaven. Per altra banda també té un munt de
receptes retallades de diferents revistes, que habitualment acaba
perdent.Per aquests motius se l'hi introdueix una mica en la
funcionalitat de les TIC (se l'hi ensenyarà a buscar la
informació que calgui, guardar pàgines de receptes, pasar-ho a
document word...només se li explica a nivell introductori) i
finalment se l'hi explica que l'objectiu és que elabori el seu
propi receptari que estarà organitzat en: primers plats, segons
plats i postres. Evidentment, això és només un suggeriment, si
ho vol organitzar d'una altra manera ho pot fer.
Com
a primer dia, es suggereix la següent activitat: en una llibreta,
ha de crear una carpeta que contingui el seu propi llibre de
receptes. Com ho podría organitzar?
|
CONTEXT
DE L'ACTIVITAT
|
L'activitat
es desenvoluparà a casa de l'aprenent, dins del context de
l'educació no formal.
|
CARACTERÍSTIQUES
DE L'APRENENT
|
1-
Característiques cognitives:Es tracta d'una dona de 65 anys, amb
coneixements molts bàsics de les TIC: degut a que amb
anterioritat va asistir a un curs d' “Iniciació a les TIC”,
sap com moure's a Internet (buscar receptes a diferents pàgines,
a youtube...) però tot i que sap que és el word no sap com
utilitzar-ho i tampoc coneix com es creen carpetes a l'ordinador
per organitzar els diferents materials.
2-
C. emocionals i actitudinals: és tracta d'una alumna força
extrovertida, amb moltes ganes d'aprendre, però amb una sensació
de que és una tasca força difícil que potser no assolirà.
|
COMPETÈNCIES
QUE L'APRENENT HA D'ASSOLIR
|
Objectiu
general: Coneixer les
utilitats de les TIC i L'Office i les seves possibilitats,
seleccionar-les i utilitzar-les segons uns criteris educatius.
Objectius
especifics:
-
Aprendre a utilitzar el word a un nivell molt bàsic.
-
Adquirir els coneixements necessaris per crear i organitzar
diferents carpetes que continguin la informació seleccionada.
-
Dotar a l'alumne de les estratègies necessàries per seleccionar
la informació més adient d'Internet.
-
Valorar adequacio
organitzativa de material receptari trobat segons necessitats de
l'usuaria.
|
CONTINGUTS
|
1-Conceptuals:
integrar
i entendre la terminolgia bàsica referida al document word,
búsqueda per internet, organització d'informació a l'ordinador.
2-Procedimentals:
aprendre
a utilitzar eines bàsiques de selecció i organització
d'informació; aprendre a seleccionar i guardar la informació més
rellevant.
3-Actitudinals:
provocar
la motivació i implicació de l'aprenent vers el seu procés
d'aprenentatge, donant-li la funcionalitat i significativat
necessària al procés.
|
SEQÜÈNCIA
D'ACTIVITATS
|
Les
diferents sessions, estaran repartides en un periode de tres
setmanes, on l'aprenent a partir de dos sessions setmanals de uns
45 minuts cadascuna, anirà treballant les diferents activitats,
combinades a nivell teòric i pràctic, que poc a poc l'anirant
apropant als diferents continguts del curs.
|
FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB L'ASSIGNATURA
|
Es
tracta d'una activitat de formació basada en el constructivisme,
on la prioritat és que l'alumne li trobi la funcionalitat i
significativitat a l'aprenentage, a partir de les seves pròpies
necessitats. Per això es parteix dels coneixements previs de
l'aprenent, en un marc totalment contextualitzat on alumne,
contingut i professor formen el triangle interactiu de
l'aprenentage amb una contínua retroalimentació de coneixements
i significats. Es pretén que l'alumne arribi a la seva ZDP.
|
PROCEDIMENTS
I CRITERIS D'AVALUACIÓ
|
A
partir del objectius fixats, es realitzarà una avaluació inicial
i una altra al final del curs per avaluar l'assoliment d'aquestos
i el progrés de l'aprenent.
|
TEMPORITZACIÓ
|
Indicada
a l'apartat “Seqüència d'activitats”.
|
→ En
la primera sessió, es fa una presentació a l'alumna del
contingut del curs, adaptant i apropant-li en un llenguatge conegut i
un tant especific, els continguts del curs. Es debat amb ella quines
són les seves expectatives; que pretén aconseguir amb aquest
curs...a la vegada que es fa una avaluació dels coneixements dels
que disposa per anar adaptant el curs amb ella i així donar-li una
major significativitat. Per tant, tal i com afirma Jonassen (1994,
pàg.36), els dissenys instruccionals han de ser flexibles i oberts,
en funció de la interpretació dels continguts que vagi fent
l'alumna, les seves expectatives, opinions i experiències que vagi
tenint durant les diferents sessions.
L'aprenent
es troba força motivada amb el curs. Li explico que treballarem amb
word, youtube...Comprèn perfectament de què li parlo, tot i que se
sent una mica espantada perquè pensa que li resultarà un tant
difícil retenir tots els coneixements i processos que anirem
treballant. Aquí mateix és on detecto la primera limitació del meu
projecte: no havia previst les possibles dificultats retentives de
l'alumne, per tant i, donant la facilitat dels continguts, vaig
creure que amb un dossier d'apunts, on hi consti el que anirem
treballant i els passos a seguir en cada cas, serà necessari, per
tal de que ho tingui sempre a mà i ho pugui consultar tantes vegades
com ho necessiti.
→
Segona sessió: a
l'alumne, la qual ja coneix el recurs de youtube, li presento a
partir d'un tutorial de la pàgina, com crear una carpeta a
l'escriptori (http://www.youtube.com/watch?v=0NN8F_-loKM)
, anomenar-la i crear subcarpetes a dins
(http://www.youtube.com/watch?v=m5hZYYbIDzA)
, anomenant-las també. És una tasca que de bon principi l'aprenent
no hi veu la necessitat, però amb l'ajuda del tutorial, arriba a
comprendre la utilitat d'aquesta eina com a organitzadora, una vegada
hem anomenat les carpetes, naveguem per elles, endavant i endarrere
perquè entengui el seu funcionament. Totes dues, acabem la sessió
força satisfetes de la feina que hem desenvolupat: ella de la que ha
après i jo de la seva evolució, interès i implicació a la tasca.
→
Tercera sessió:
comencem amb un recordatori i repàs de la sessió anterior. L'alumna
ha interioritzat molt bé els continguts, així que és molt fàcil
continuar amb la sessió. Avui aprenem amb els words: anomenar-los i
guardar-los dins de les carpetes que vam crear a la sessió anterior.
Com que amb anterioritat ja havia conegut els words és una tasca que
no ens resulta gaire difícil i que ella percep de gran utilitat.
Aprèn a guardar i esborrar el que desitja. Aquesta sessió resulta
força fàcil. Considero que la interiorització envers els
continguts està essent bastant bona. L'aprenent té en tot moment,
una llibreta en la qual va prenent apunts i que li serveix de guia i
de consulta. La seva implicació continua sent el punt més fort de
la investigació, ja que fomenta una participació força activa que
manté la seva motivació a nivells molt alts durant el projecte.
Considero que l'aprenentatge que està efectuant té força
significativitat.
→
Quarta
sessió: búsqueda de receptes a
youtube; selecció
d'adreces, organització en les diferents
subcarpetes i copiar i pegar al word
corresponent, amb explicació si escau. Búsqueda
i visionat a youtube de les següents receptes: primer plat
(http://www.youtube.com/watch?v=RxmJbCuuaSA);
segon plat(http://www.youtube.com/watch?v=2HeVfzdCgsU)
;postre (http://www.youtube.com/watch?v=-OXq56lhRps).
→
Quinta
sessio: busqueda de receptes a google.
Selecció del text i copiar pegar al word corresponent. Primer
plat
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/karlos-arguinano/201212/verduras-invierno-jamon-pipas-calabaza-17851.html)
; segon plat
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/karlos-arguinano/201212/cordero-asado-gajos-peras-patatas-17811.html
); postre
(http://www.hogarutil.com/cocina/cocineros/eva-arguinano/201212/trufas-chocolate-17753.html).
En
aquestes dues sessions, és on l'aprenent troba la major
significativitat del projecte, ja que ens situem directament al nus
del projecte, on l'aprenent volia arribar i a mida que va visionant
les seves receptes (que prèviament ha seleccionat a Internet)
organitzades en diferents carpetes, compren la utilitat de tota la
feina feta fins ara, ja que al disposar les competències necessàries
per distribuir les receptes, l'alumna, ja disposa d'un esquema mental
de la feina que està fent, de manera es capaç d'adonar-se de tota
la terminologia que hem emprat i relacionar-la amb la pràctica que
estem portant a terme.
→ Sexta
sessió: en aquesta última classe fem una valoració conjunta,
aprenent i jo, de tot el projecte: com s'ha sentit durant el procés,
què ha après; quina utilitat li ha trobat al curs; si era difícil
o fàcil; utilitat futura del curs...L'aprenent fa una valoració
positiva.
Personalment,
m'adono de la utilitat de les TIC com a eina mitjancera,reforçadora
i motivadora d'aprenentatges. Penso que li ha facilitat la tasca per
interioritzar els continguts del projecte, a més d'haver-li
proporcionat un nou model mental sobre tot el que hem treballat i que
ella encara no tenia força esquematitzat.
La
seva motivació i implicació també ha estat un factor determinant
en l'aprenentatge que ha efectuat, ja que aquest la ha apropat amb
més facilitat a l'aprenentatge de caire significatiu. Penso que
arribar a aquest tipus d'aprenentatge, s'aconsegueix, entre d'altres,
gràcies a una forta implicació i motivació dels estudiants o
aprenents, ja que aquesta predisposició els apropa la capacitat de
contextualitzar significativament els continguts i metodologies
treballades durant el curs, amb la seva realitat o problema en
qüestió.
3.MOSTRES
GRÀFIQUES
4.MAPA CONCEPTUAL
5.CONCLUSIONS
En
relació a la pac3, el desenvolupament i les conclusions extretes
m'agradaria destacar:
→ La
importància que ha suposat l'ús de les tecnologies a la situació
d'ensenyament que he treballat. Està clar, que el meu projecte es
podria haver treballat a un nivell teòric molt mes profund i després
es podria haver aplicat aquesta “teoria” de forma pràctica. Però
les tecnologies compleixen una funció que va més enllà de ser una
mera transmissora d'informació. Són un mitjà que facilita
l'aprenentatge. Per ex.: el fet de treballar pràcticament el
contingut, accedir a les webs, als cercadors,
organitzar-ho...planteja problemes que s'han d'anar resolent sobre la
marxa, dubtes, es treballa el contingut teòric de forma
pràctica...de manera que aquesta interacció vagi modelant les
capacitats de l'aprenent. En aquest cas, seguint els principis del
constructivisme, l'alumna processa la informació i construeix el
coneixement, segons la seva pròpia experiència i coneixements
previs i reals, de manera que més que memoritzar la teoria, connecti
els diferents fets i tasques que es van anar presentant a les
diferents sessions d'E-A. Com ja he mencionat anteriorment, la
motivació de l'alumna és un element que té molt valor per arribar
a l'aprenentatge significatiu. Aquest provoca una major implicació
d'aquesta, sentint el procés com a seu.
→
L'avaluació inicial de
l'alumna o avaluació diagnòstica que es va realitzar a la primera
sessió, va servir per situar-la dins del procés, contextualitzant
al màxim aquest en relació als seus coneixements previs, gustos,
interessos, motivacions...per donar-li la màxima significació
possible al disseny. Aquesta avaluació ens proporciona informació
qualitativa per modificar el disseny en els aspectes que creguem més
necessaris. L'autoavaluació final de l'alumna, com a eina reflexiva
i d'autoanàlisi, serveix com a element de autoconeixement, on a
partir d'una reflexió conjunta alumna-docent, es comprova si
l'alumna ha realitzat l'aprenentatge que s'havia planificat i, ella
mateixa comprova el nivell d'evolució, canvi conceptual,
transformació d'informació en coneixement que ha sofert al llarg
del procés...de manera que ella mateixa se n'adoni de l'impacte de
l'aprenentage.
→ En
quant als punts forts i febles del meu projecte m'agradaria destacar
el següent: com a punt feble, ja ho he mencionat abans, ha estat el
no considerar la falta de retentiva que podria tenir l'alumna degut a
les seves característiques. Vaig pensar que el fet de que visités
habitualment la pàgina de http://www.youtube.com/
, el cercador http://www.google.es/
i el haver assistit fa temps a classes d'informàtica bàsica, li
proporcionava una base que ens facilitaria força tot el procés.
Aquesta falta de retentiva, hauria d'haver estat considerada des del
principi, de manera que s'hagués tingut en compte a l'hora de
dissenyar el projecte. El fet d'haver-me adonat una vegada el
projecte ja estava començat, m'ha ajudat a fer els ajustos
necessaris per proporcionar a l'usuaria la possibilitat de disposar
d'un dossier on hi hagués el material teòric per consultar sempre
que ho necessités. Com a punt fort, penso que és la
contextualització del projecte a la realitat de l'alumna. Aquesta,
ja havia detectat el problema de no saber guardar i organitzar totes
les receptes que trobava a Internet, així que la possibilitat
d'oferir-li participar en un projecte que s'ajustés tant a les seves
necessitats i peculiaritats, li va servir per donar sentit i
significativitat a tota l'activitat que vam desenvolupar, construint
aixi models mentals nous i ajustats a la seva realitat. Tot això ha
provocat una forta motivació i implicació per part de l'aprenent,
fent que sentís tot el projecte com a seu.
→ Si
considero l'avaluació tecnològica de tot el procés, aquesta pac3,
m'ha ajudat a extrapolar tot el coneixement teòric, informació...a
la pràctica, de manera que he canviat els meus propis models mentals
des de la reflexió sobre i en la pràctica. O dit d'una altra
manera: he après fent, utilitzant els errors com a font
d'aprenentatge en aquest procés d'E-A que jo mateixa he dissenyat
i que ha estat mediatitzat per les TE, seguint els principis
constructivistes. Per tant, considero que jo també he realitzat una
aprenentatge força significatiu.
En
relació a l'aprenentatge al llarg del semestre, observo que gràcies
al treball d'aquesta assignatura, he ampliat els meus coneixements i
capacitats tècniques informàtiques, no sols a partir d'aquesta pac,
sinó de les diferents pac's que hem anat treballant. He conegut
terminologia que abans desconeixia, com són els wikispaces,
blogger...i he profunditzat i conegut millor altres recursos com són
els mapes conceptuals, Excel, hipervincles, índex
automàtic...M'adono, que un cop et vas apropant a la diferent
terminologia de les noves tecnologies i els seus usos, no resulten
tant difícils com pensava de bon començament i crec, que poden ser
d'una gran ajuda per la nostra tasca professional com a futures
psicopedagogues i per la nostra vida diària.
Si
miro enrere, m'adono que tot el que hem anat estudiant, per posar-ho
en pràctica en un futur laboral i en els diferents àmbits
educatius, és el que hem anat treballant de forma pràctica
nosaltres mateixos com a estudiants d'aquesta assignatura. El canvi
conceptual estudiat, l'adquisició de nous models mentals,
l'avaluació de l'aprenentatge des de l'argumentació, el model
d'argumentació de Toulmin...Tot això, que hem treballat de forma
teòrica als continguts de l'assignatura, ho hem treballat de forma
pràctica, també.
La
pac1-debat, potser va ser la més teòrica de totes, però em quedo,
sobretot, amb l'aprenentatge sobre la importància d'una bona
argumentació, com a forma d'exposar i argumentar les pròpies idees,
d'arribar a un aprenentatge qualitatiu, compartint i defensant les
teves postures. El debat el vaig gaudir moltíssim i em va ajudar a
ampliar els meus punts de vista respecte a la tecnologia, els seus
usos, les relacions entre C/T/S, des d'una concepció menys
reduccionista i més basada en el “teixit sense costures”. La pac
2, va ser molt més aplicada i, penso que és a partir del treball
que vaig desenvolupar per portar-la a terme, que realment vaig
interioritzar veritablement els coneixements respecte a les TIC que
ara gaudeixo i que van fer que el meu procés d'E-A, esdevingués
significatiu. Els mapes conceptuals que vaig anar treballant, van
anar creant canvis de models mentals fins a arribar al canvi
conceptual, ja que crec que els mapes ajuden a estructurar,
organitzar, relacionar, sintetitzar i comprendre tota la informació,
que posteriorment es transforma en coneixement.
6.ANNEX: UNITAT DIDÀCTICA
INTRODUCCIO
|
En aquest curs el proces d'ensenyança i aprenentatge anirà dirigit sobretot a apropar i situar a l'alumna en l'us de les TICs i algunes característiques de l'Officce i les seves possibilitats a l'àmbit educatiu no formals. Donades les característiques de l'aprenent i dels continguts d'aprenentatge, es treballara sobretot mitjançant experiències directes: visites a pagines webs, visualització de tutorials, discussió...
|
OBJECTIUS
|
OBJECTIU GENERAL
Conèixer les utilitats de les TIC i l'Office i les seves possibilitats, seleccionar-les i utilitzar-les segons uns criteris educatius.
OBJECTIUS ESPECIFICS
1. Conèixer algunes característiques d'el programa Officce(Word), descobrint la seva realitat, característiques i aplicació de la metodologia per a la seva aplicació.
2.Conèixer el Google i youtube, descobrint la seva realitat, característiques i metodologia per a la seva aplicació.
3. Adequar el proces de búsqueda a Internet segons anàlisi de necessitats.
4.Valorar adequació organitzativa de material receptari trobat segons necessitats de l'usuaria.
|
CONTINGUTS
|
FETS I CONCEPTES
1. Conèixer algunes de les característiques intrínseques d'Internet i les seves possibilitats.
2. Conèixer algunes de les característiques intrínseques de l'Office i les seves possibilitats.
3. Relacionar com les pròpies necessitats contribueixen a desenvolupar un receptari determinat.
4. Identificar com aquesta organització de receptes ajuda a facilitar un esquema mental mes clar i concís.
5. Millorar la capacitat d'agrupar i interrelacionar conceptes.
PROCEDIMENTS
1. Identificació dels recursos adients segons necessitats i característiques de la informació trobada.
2. Aplicació dels coneixements adquirits en el context educatiu no formal de l'usuaria.
3. Avaluació i selecció de la informació a les diferents webs.
4. Organització de les dades recollides segons necessitats pròpies.
5. Avaluació de les pròpies capacitats d'organització i diferenciació de la informació.
ACTITUDS, VALORS I NORMES
1. Participació activa en el desenvolupament de les activitats.
2. Capacitat per solucionar problemes.
3. Organització i seqüenciació de la tasca, resolució efectiva de les necessitats.
4. Eficàcia i eficiència en la selecció d'informació i organització d'aquesta.
5. Exposició de dubtes, clarificació d'idees.
6. Capacitat de treball i de síntesi de la informació.
7. Motivar i implicar a l'alumne en el propi proces.
|
METODOLOGIA
|
L'activitat docent tindrà en compte el nivell de l'alumne, el qual serà determinat per una avaluació inicial. Aquest projecte, te un caràcter teòric-practic, tot i que es dona una predominança del caràcter pràctic sobre el teòric, ja que es creu més adient perquè l'alumna integri continguts donats al llarg del curs. Per tal d'assegurar que la tasca docent sigui clarificadora, ordenada, concreta i significativa, utilitzarem tots els recursos adients que tingui al meu abast per recolzar l'explicació teòrica (youtube, webs d'internet...)i perquè l'alumne realitzi un aprenentatge el mes significatiu possible, haurà de realitzar una serie d'activitats practiques.
La durada de les sessions seran de 45 minuts. Considero aquest el temps necessari, (donades les característiques de l'alumna), per transmetre els continguts conceptuals necessaris i realitzar les activitats relacionades amb aquests, afavorint l'aplicació dels nous continguts i aplicació dels procediments a les activitats, per tal de fer l'aprenentatge el més significatiu possible.
Seqüenciació temporal de cada sessió:
a) 15 minuts inicials: introducció del tema i explicitació dels objectius, continguts i activitats a realitzar. Recolzat amb material visual.
b) 30 minuts restants: eminentment pràctics: activitats programades, recapitulació i recordatori.
|
AVALUACIO
|
L'avaluació del procés d'aprenentatge serà continua. Es realitzarà una observació sistemàtica del procés integral i amb visió global.
Avaluació inicial: determinarà els coneixements previs de l'alumna de manera oral. Es tindran en compte pel desenvolupament del curs les afirmacions correctes, creences i prejudicis que pugui presentar.
Avaluació continua: es valorarà el treball de les diferents sessions, la realització de les activitats, implicació...amb l'objectiu de valorar el grau d'adequació dels continguts respecte al desenvolupament de les activitats durant les diferents sessions. No es realitzarà cap prova final.
|
RECURSOS: MATERIALS, HUMANS I FUNCIONALS
|
Ordinador; docent; accés a Internet i al pack Office.
|
7.BIBLIOGRAFIA
Cabero,
J. (2000). “Educació i tecnologia: fonaments teòrics”. Mòdul 1
didàctic. Barcelona: UOC.
Cabero,
J. (2000). “Noves Tecnologies de la informació i la comunicació
en l’educació”. Mòdul didàctic 3. Barcelona: UOC.
8.WEBLIOGRAFIA
Cabero,
J.; Jonassen, D.; Romero, R.: “Mòdul 1. Formació del professorat
en NTIC”.Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en
Educació. URL
http://materials.cv.uoc.edu/continguts/XW04_02048_01088/index.html?ajax=true
(Consultada el 15 de Desembre de 2012)
Cabero,
J.; Jonassen, D.; Romero, R.: “Mòdul 2. Les TIC i la construcció
del coneixement”. Noves Tecnologies de la Informació i la
Comunicació en Educació. URL
http://materials.cv.uoc.edu/continguts/XW04_02048_01088/index.html?ajax=true
(Consultada el 20 de Desembre de 2012)
No hay comentarios:
Publicar un comentario