ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
CONTEXT
GENERAL
|
||
Experiència en ensenyament |
5
|
---
|
Experiència /Nivell d'expertesa en l'us de les TIC | Utilització a nivell professional i d'usuari. |
---
|
Tipus d'escola | Universitat UOC. |
---
|
Localització del centre | Universitat en línia. |
---
|
Connexió | Internet alta velocitat. |
---
|
Localització dels recursos tecnològics | Ordinador personal. |
---
|
Situació sòcio-econòmica dels alumnes | Nivell mitjà. |
---
|
CONTEXT
DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Nivell dels alumnes | Cursant estudis Psicopedagogia. | Llicenciada en Pedagogia. |
Àrea /unitat | Assignatura Noves Tecnologies de la comunicació i la informació en educació. | Projecte TIC. |
FITES
EN LA HISTÒRIA
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat | PAC1:Debat
C/T/S + intervenció final de síntesi + avaluació CaCP2P debat. PAC2: Informe de síntesi debat i sistema conceptual + avaluació de canvi conceptual. PAC3: Projecte final + wiki col·laboratiu. AVALUACIÓ FINAL: Presentació projecte en forma de cas o història + avaluació CaC de blogs o històries. |
---
|
Nivell d'aprenentatge esperat | Es pretèn que les estudiant a partir d'uns fonaments teòrics, s'apropi a les TIC, les relacion entre C/T/S i com aquestes influeixen a l'educació, facilitant i enriquint el disseny ,anàlisi, aplicació i avaluació de situacins educatives mediades per les tecnologies, guiant a l'estudiant cap a un canvi conceptual que provoqui un aprenentatge significatiu. |
---
|
Tipus d'activitat | A partir de les bases teòriques, es demana a l'estudiant que desenvolupi una sèrie de treballs pràctics, basats en aquestes bases. |
---
|
ACTIVITATS
DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Tecnologies utilitzades | Ordinador personal amb connexió a Internet. | http://kite.missouri.edu |
Raó per la qual la fa servir | Utilitza la tecnologia com a eina potenciadora i mediadora d'aprenentatge significatiu. |
---
|
Naturalesa de les activitats(tasques cognitives a relitzar) | Compromís conceptual i cognitiu; implicació a les tasques; col·laboració; reflexió; construcció de nous models mentals; autoavaluació. |
---
|
Dificultats trobades | Desconeixement d'alguns recursos tecnològics com el blogger. A nivell de Word, desconeixement d'algunes eines del programa Office. |
---
|
Ajuda /col·laboració emprada | Ajuda tant de la consultora de l'assignatura com dels companys participants al fòrum, per solventar i clarificar dubtes. |
---
|
Rol del professor | Guia, orientador, col·laborador i dinamitzador del procés d'E-A, que dona orientacions explícites i estructurades per desnvolupar i afavorir aquest procés. |
---
|
Rol de l'estudiant | Actiu, implicat, compromès amb el canvi conceptual. Gaudeix de l'experiència en tant que li va trobant la significativitat a tot el procés. Construeix un aprenentatge força significatiu. |
---
|
RESULTATS
|
||
Observacions | La bona estructuració dels continguts i pacs de l'assignatura, han permés que l'alumne faci un aprenentatge significatiu durant el procés d'E-A. |
---
|
Avaluació de l'aprenentatge | Autavaluació:s'avalua l'aprenentatge després de les dues últimes pac's. L'alumne valora el seu canvi conceptual en relació a les seves pràctiques anteriors. |
---
|
Lliçó apresa pel professor |
---
|
--- |
-->
HISTÒRIA
COMPLERTA
Entrevistador:
Abans de res, m'agradaria donar-te les gràcies per concedir-me
aquesta entrevista. M'agradaria que compartissis amb mí i amb els
lectors, la teva experiència personal amb l'assignatura Noves
Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació.
Alumna:
Per
a
mi també és un plaer poder fer aquesta entrevista i compartir tot
el que he après.
Entrevistador:
digam, Mònica, que heu treballat exactament en aquesta assignatura?
Alumna:
A partir de les diferents pac's(proves d'avaluació continuada), es
busca orientar als estudiants a l'aprenentatge significatiu des de la
teoria i la pràctica i a partir del disseny, implementació i
avaluació d'activitats d'aprenentatge mediat. Es busca formar als
estudiants com a futurs professionals de la psicopedagogia, en la
comprensió de la relació que es dona entre ciència, tecnologia,
societat i educació, des d'una vessant pràctica mediada per les
TIC.
Entrevistador:
qué interessant! I com eren aquestes pac's?
Alumna:
en primer lloc, els estudiants vam haver de
realitzar una avaluació inicial, on sense
haver consultat
el temari i a partir d'unes preguntes de
resposta breu i un mapa conceptual que havíem de crear, on
teníem que
conectar les relacions entre ciencia-tecnologia-societat-educació,
es buscava arribar als coneixements previs
de cada alumne. A partir d'aquí i ja havent treballat
progressivament el material de l'assignatura, vam desenvolupar les
tres pac's organitzades de la següent
manera:
Pac1:
vam participar en un debat, el qual estava
molt bé estructurat. Constava de diferents fils, on els estudiants
havíem de participar almenys en dos d'ells, defensant una postura
tecnodeterminista o sociodeterminista que prèviament la consultora
ens havia assignat. Va resultar molt interessant, ja que entre tots
arrivabem a construir
un veritable aprenentatge signifiactiu: contínuament es posava en
tela de judici les argumentacions de tots, de manera que aquestes
pertorbacions et feien reflexionar constantment per aportar arguments
convincents per al bàndol contrari. En
finalitzar el debat i partir d'una rúbrica que la consultora ens va
proporcionar, vam haver d'avaluar a un company
de classe. Després d'això, i
per a la pac2, vam haver de treballar en un
document de síntesi del debat que vam haver de penjar al blog que
al començament
de curs i just
desprès de l'autoavaluació,
se'ns va demanar
crear a partir
d'una direcció web que ens va facilitar la consultora.
Aquest faria la
funció de portafoli de l'assignatura i a
poc a poc, aniríem
compartint totes les pac's i diferents treballs, reflexions,
idees...amb la idea de fer-ho servir com a eina d'avaluació pròpia
i d'algun company.
Entrevistador:
Està molt bé. Continua.
Alumne:he
deixat de comentar-te que al debat les argumentacions que fèiem a
favor o en contra del fil on ens trobéssim,
estaven
fonamentades en el model d'argumentació de Toulmin, de manera que
totes les argumentacions tenien
la mateixa estructura. És molt interessant, si no saps com fer-ho,
aprendre a defensar o refutar una idea amb una bona argumentació,ben
fonamentada. Això aporta més credibilitat i rigorositat.
Entrevistador:
molt bé Mònica, tornem a les pac's?
Alumne:
Anàvem per la pac2: en
aquesta, teníem
que fer un document de síntesi del coneixement i canvi conceptual
que havíem tingut fins al moment i a partir de l'autoavaluació i
debat. També havíem de crear un nou mapa conceptual que teníem
que contrastar
amb el mapa que vam fer inicialment. En últim terme havíem
d'argumentar sobre el propi canvi conceptual i justificar-ho amb
arguments basats en el temari de l'assignatura. Aquesta pac també la
vam tenir que penjar al blog.
Ens
queda la pac3. En aquesta elaborem un projecte, basat en una
activitat d'aprenentatge simple basada en un problema concret. Vam
haver de dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar-ho. En últim
terme, vam haver de modelar el projecte en forma d'història i
compartir-ho al blog.
Entrevistador:
Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de
manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? el
teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que era
molt alt...?
Alumne:
Jo crec que tenia un nivell força bàsic.
Entrevistador:
I com és ara?
Alumne:Nivell
intermedi, probablement.
Quan vaig
començar l'assignatura i vaig adonar-me dels continguts i de que era
força pràctica, em va fer una mica de por, ja que mai havia sentit
massa interès
per les TIC més enllà del que penso que té molta gent:
internet(google, youtube i correu electrònic), word...i poc més.
Entrevistador:
i què
consideres que has après a aquesta assignatura?
Alumne:
Personalment,
crec que l'assignatura m'ha aportat les bases teòriques necessàries
i els coneixements pràctics adients,
per valorar les noves tecnologies com el que són: eines amb
potencialitats educatives que afavoreixen els processos d'E-A,
potenciant el disseny, anàlisi, aplicació i avaluació de
situacions mediades que promouen l'aprenentatge significatiu, sempre
sense oblidar el context en el que estan inserides, el qual
determinarà l'us i evolució d'aquestes,
al igual
que elles
determinaran, també, l'evolució i
procés de transformació social.
Penso
que, veritablement, he realitzat un coneixement significatiu, on els
meus coneixements previs es van relacionar amb els contingut de
l'assignatura, buscant la màxima comprensivitat i funcionalitat, on
la informació que anava rebent s'anava transformant poc a poc en
coneixement. Aquest fet ha provocat que cada vegada em sentís més
implicada amb l'assignatura.
Entrevistador:
Moltes
gràcies per
la teva col·laboració Mònica!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario